Sundance Film Festival – to właśnie tu pokazano kilka interesujących filmów VR / 360º (w tym jeden z Björk w roli głównej), dodatkowo Oculus i Samsung zapowiedziały produkcję filmów VR, zaprezentowano także kilka gier i doświadczeń VR, a także pokazano możliwości narzędzia do produkcji filmów sferycznych. Dwa słowa: Działo się!
Tegoroczny Sundance Film Festival, który odbył się pod koniec ubiegłego miesiąca w Park City w stanie Utah po raz drugi w swojej wieloletniej historii gościł wielu znakomitych twórców odpowiedzialnych zarówno za filmy 360º, jak i VR przeznaczone na gogle wirtualnej rzeczywistości. Jeżeli Festiwal ten uchodzi za jedną z najważniejszych imprez w branży kinematografii, nie mogło tam zabraknąć przedstawicieli nowych technologii…
Poniżej najciekawsze festiwalowe doświadczenia VR i filmy 360º (a więc nie tylko filmy), które zaprezentowano na wspomnianym wyżej festiwalu:
Spis treści
Tytuł wyjaśnia wszystko – „Marsjanin” Ridleya Scotta podbił niejedno serce, nie inaczej było również z twórcami i pomysłodawcami projektu Martian VR. Doświadczenie pozwala wcielić się w astronautę Mark’a Whatney’a ( odgrywanego w filmie przez Matt’a Damon’a), który podejmuje próbę wydostania się z Czerwonej Planety. Twórcy filmu wykorzystali podczas festiwalu specjalnie zaprojektowany na tę okazję fotel D-BOX zwiększający wrażenie przebywania w kosmosie.
Na marginesie warto zaznaczyć, iż doświadczenie to (w okrojonej wersji) dostępne jest dla posiadaczy gogli Gear VR w oficjalnym sklepie Samsunga.
Dzięki tej produkcji mamy okazję spojrzeć na świat z nieco innej perspektywy, a dokładniej rzecz ujmując z oczu muchy, ważki, żaby i sowy.
Udostępniono także 360-stopniowy teledysk słynnej islandzkiej piosenkarki Björk.
Sequenced to bodajże pierwszy animowany serial tworzony w technologii sferycznej, w którym to sami „panujemy” nad rozwojem wydarzeń. Kierunek, jak i intensywność naszego spoglądania wywoła określoną akcję. Jak twierdzą twórcy: każdy element historii można będzie rozegrać jeszcze raz tylko po to, by odkryć inne dialogi, animacje i ścieżki historii. Ciekawie się zapowiada, prawda?
Fabuła osadzona jest w 2065 r. w świecie, w którym kończą się surowce naturalne, gdzie granice zostały obalone, gdzie ludzkość powoli się odbudowuje, a gracz wciela się w rolę trzynastoletniej osieroconej dziewczyny – Raven.
Premiera Sequenced planowana jest na ten rok, razem z premierą HTC Vive, Oculus Rift i Samsung Gear.
Technologia, którą (aż chciałoby się powiedzieć) „wskanowuje nas do komputera”. No może nie do końca. Doświadczenie zaprezentowane przez firmę 8i umożliwia skanowanie ludzi w 3D w czasie rzeczywistym, a następnie pozwala umieszczać animowane awatary w różnego rodzaju wirtualnych środowiskach.
To dość abstrakcyjny przykład zastosowania wirtualnej rzeczywistości. Fabuła doświadczenia rozgrywa się we wnętrzu latającego wieloryba, natomiast użytkownik w trakcie pokazu ma możliwość dokonania interakcji z rzeczywistymi przedmiotami znajdującymi się w środku. Taki „nowoczesny Moby Dick”…
Pozostajemy w wodnych klimatach – theBlu: Encounter, to technologiczne demo opracowane z myślą o headset’cie wirtualnej rzeczywistości HTC Vive, które odkryje przed nami piękną podwodnego świata z wszelkimi tego przykładami…
Studio ILMxLAB (będące częścią Lucasfilm i pracujące nad efektami specjalnymi dla Gwiezdnych Wojen) od jakiegoś czasu opracowuje doświadczenia przeznaczone zarówno dla wirtualnej oraz rozszerzonej rzeczywistości i próbuje przenieść słynne uniwersum na kolejny poziom interaktywnej rozrywki. Podczas festiwalu zaprezentowali oni projekt instalacji wykorzystującej okulary 3D, kamery oraz projektory, która pozwala uczestnikom doświadczyć kultowych scen ze Star Wars.
Doświadczenie inspirowane prawdziwymi wydarzeniami z życia reżysera „Giant”. Millica Zec zabiera widza do wnętrza piwnicy swojego rodzinnego domu podczas trwającej wówczas wojny w Serbii. Widz znajduje się w trakcie konfliktu zbrojnego i dzięki wirtualnej rzeczywistości może zobaczyć, usłyszeć i doświadczyć tego, co odczuwa osoba znajdująca się w w samym centrum wydarzeń.
To komputerowa animacja VR pozwalająca doświadczyć wrażenia przebywania w niewielkiej więziennej izolatce. Jeżeli ktoś pragnie zmierzyć się z efektami psychologicznymi, takimi jak uczucie paniki, odosobnienia, strachu i innymi negatywnymi emocjami projekt 6×9 wydaje się być wprost idealny. Ja podziękuję.
Tytuł dla fanów mocnych wrażeń. Przed Wami Sonar, czyli gra z gatunku surival-horror. Fabuła (choć oklepana), zapowiada się interesująco… Odnotowujemy sygnał ratunkowy, który dobiega z nikomu nieznanej asteroidy. Naszym zadaniem jest odnaleźć źródło, przeżyć przy okazji niezłą przygodę, by w konsekwencji odkryć prawdę mroczniejszą od samego kosmosu…
Waves of Grace to 360-stopniowy dokument opowiadający historię walki z wirusem Ebola w Liberii. Brutalna rzeczywistość, bez kolorowania.
Za zakończenie omawianych tutaj doświadczeń warto zaznaczyć, iż część z nich można obejrzeć posiadając gogle wirtualnej rzeczywistości typu Cardboard. Zainteresowanych odsyłamy do oficjalnej aplikacji Sundance VR na smartfony z systemem Android.
Witamy w 2051 roku, gdzie świat jaki znaliśmy dotychczas przestał istnieć. Dziś tworzą go roboty, które są powszechnie dostępne i służą ludziom podczas codziennych obowiązkach, takich jak sprzątanie, czy gotowanie. W tym miejscu pojawia się JobBot, który tworzy symulator pracy właśnie po to, aby przypominał ludziom czym jest praca. Zwiastun przedstawia teaser ukazujący aktywność tzw. pracownika biurowego.
Twórcy Oculusa doskonale zdają sobie sprawę, że festiwal filmów niezależnych Sundance jest jedną z najważniejszych imprez w branży kinematografii. Uczestniczyli w nim już przecież drugi raz.
Tym razem deweloperzy pochwalili się dokonaniami swojego studia odpowiedzialnego za pracę nad 360-stopniowymi filmami wirtualnej rzeczywistości. Oculus Story Studio rok po swojej oficjalnej inauguracji zapowiedziało swój trzeci film VR – Dear Angelica, który ma zadebiutować na goglach Oculus Rift jeszcze w tym roku. O szczegółach póki co jednak nic nie wiemy.
Przy okazji studio zaprezentowało wewnętrzne narzędzie o nazwie Quill wykorzystywanym do tworzenia 360-stopniowych produkcji. Aplikacja umożliwia ilustrowanie całych scen przy użyciu kontrolera Oculus Touch.
Śladami Oculus Story Studio zdaje się podążać Samsung. Firma ogłosiła podczas festiwalu otwarcie nowego studia, którego zadaniem będzie tworzenie doświadczeń VR dla mobilnych gogli Samsung Gear VR. Wcale mnie to jednak nie dziwi, o klienta trzeba przecież dbać. 😉
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.