Wybór odpowiedniego dla siebie komputera mobilnego nigdy nie jest łatwą sprawą. Producenci jednak bardzo chętnie wychodzą naprzeciw potrzebom konsumentów i coraz częściej oferują produkty skierowane bezpośrednio do różnych grup użytkowników.
Kupno laptopa dedykowanego biznesmenowi, maniaKowi gier komputerowych czy przysłowiowemu Kowalskiemu, nie sprawia już tyle problemów, co kiedyś. Dookoła tysiące modeli różniących się niuansami specyfikacji technicznej (a czasami tylko pojedynczymi literami w pełnej nazwie), jak zatem wybrać spośród nich ten jeden właściwy? Można zagłębiać się w profesjonalne testy, analizy i porównania… Podobno jednak najprostsze rozwiązania są najlepsze – czemu więc nie zaufać innym użytkownikom?
Specjalnie dla Was mobiManiaK zebrał dane dotyczące realnej sprzedaży komputerów mobilnych na Allegro, z trzech minionych miesięcy (wrzesień, październik, listopad) 2010 roku. Ich analiza odpowie na pytanie, jakie laptopy cieszyły się w tym okresie największą popularnością oraz którym producentom konsumenci ufali najbardziej. Zapraszam!
Spis treści
Próżno szukać osoby, która dotychczas nie miałaby kontaktu z Allegro. Może nie wszyscy kupują bezpośrednio, ale wiele kont na giełdzie scala całe rodziny, przez co nie sposób dzisiaj wyobrazić sobie, jak mógłby wyglądać rynek bez tego popularnego serwisu. Powszechnie panuje sterotyp, że na Allegro jest taniej, niż w klasycznych sklepach czy nawet elektromarketach. Nietrudno się z tym nie zgodzić, szczególnie gdy przyjrzymy się ostatnim danym dotyczącym liczby sprzedanych produktów.
W przeciągu ostatnich trzech miesięcy (wrzesień, październik, listopad) ilość sprzedanych laptopów wzrosła z około 6000 do ponad 7500 sztuk! Pułap ten został osiągnięty w listopadzie – wtedy wiele osób robiło już przedświąteczne zakupy. Można jednak spodziewać się, że jeżeli wzięlibyśmy pod uwagę trwający właśnie, najgorętszy miesiąc w roku, wartość ta byłaby jeszcze wyższa.
Wprost proporcjonalnie ze wzrostem ilości sztuk sprzedanych laptopów, zwiększyła się ilość wydanych na te urządzenia pieniędzy. Co prawda, w październiku nastąpił niewielki regres (prawdopodobnie użytkownicy kupowali tańsze produkty), ale w listopadzie zaobserwowano spodziewany skok wydatków. Łącznie w miesiącu tym na komputery mobilne wydano na Allegro ponad 12700000 zł.
Pomimo rosnącej liczby sprzedawanych na Allegro komputerów mobilnych, wciąż niechętnie sięgamy po droższe konstrukcje. Oczywiście nikt nie lubi przepłacać, ale przecież wysoko wyspecjalizowane maszyny – jak choćby laptopy gamingowe – nigdy nie należały do tanich. Analizując poniższy wykres łatwo można zaobserwować, że ludzie kupujący notebooki na giełdzie nie chcą wydawać więcej niż 3100 zł. Cena najczęściej kupowanych modeli mieściła się w przedziale 1901-2200 zł. Co warto podkreślić, niewiele osób zdecydowało się na wydatek wyższy, niż 3700 zł. Oznacza to, że bardziej kosztowne maszyny użytkownicy o wiele chętniej kupują w miejscach innych, niż Allegro (profesjonalne sklepy komputerowe, elektromarkety itp).
Zaskakująca jest obecność w zestawieniu komputerów mobilnych o wartości poniżej 1300 zł. Każdy, choć trochę zaznajomiony z branżą IT wie, że za takie pieniądze niezwykle ciężko jest kupić nowego, pełnowymiarowego laptopa. Tak wysoki odsetek egzemplarzy sprzedanych w tym przedziale może wynikać z błędnego oznaczenia netbooków jako laptopów lub dystrybucji modeli używanych.
Asus to producent, któremu ufamy najbardziej. Wniosek taki można wyciągnąć na podstawie wykresów prezentujących zarówno ilość egzemplarzy sprzedanych oraz całkowitą wartość przeprowadzonych transakcji. Pozycja Asusa jest niepodważalna w obu kategoriach, a konkurenci nawet częściowo nie zbliżyli się do poziomu koncernu, którym zarządza Jonney Shih. Pozostała część stawki jest już bardziej wyrównana. Użytkownicy Allegro chętnie sięgali po produkty Acera, Della oraz Lenovo. Zaskakująco mało osób zdecydowało się na zakup komputerów Sony, ale na szarym końcu, zgodnie z przewidywaniami, uplasował się duet Fujitsu-Siemens.
Wśród najchętniej kupowanych serii dominują linie laptopów Asusa (aż 5). W zestawieniu znalazło się także miejsce dla Lenovo, Della, Toshiby i Samsunga. Miejsca pośród czołowych rodzin notebooków zabrakło dla Acera, którego rodzina Aspire cieszy się dużą popularnością na polskim rynku. Na podstawie danych z wykresu widać, że użytkownicy wolą kupować tanie, multimedialne komputery, a nie ultra-wydajne kombajny do gier.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.