>

Wysoka kara UOKiK dla operatora hulajnóg. Subskrypcja zamiast jednorazowej opłaty

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny poinformował o nałożeniu kary na operatora hulajnóg Logo-Sharing, które można było spotkać głównie na ulicach Sopotu. To pokłosie nielegalnych praktyk, w ramach której użytkownik pojazdu, płacąc za przejazd, nabywał cykliczną subskrypcję.

Działania wobec spółki Logo-Sharing, a więc operatora hulajnóg elektrycznych w kurortach nadmorskich – podjęto pod wpływem wielu skarg konsumentów, informacji od Inspekcji Handlowej i rzeczników konsumentów.

Subskrypcja zamiast pojedynczej opłaty za przejazd

Jak się okazało, wiele osób nie było świadomych, że płacąc za jeden przejazd, zamawiają cykliczną subskrypcję. Tym samym z ich kont znikało – w zależności od pakietu – 20 zł lub 50 zł dziennie, 100 zł tygodniowo albo 300 zł miesięcznie.

Aby przejechać się hulajnogą, konsument musiał zainstalować aplikację, zaakceptować regulamin (który liczył 19 stron A4), podać numer swojej karty i wybrać pakiet (np. nazwa jednego z nich to „20 PLN/dzień dayPASS. Startujesz gratis oraz otrzymasz 40 min jazdy/dzień”). Klikając w przycisk „Aktywuj” wiele osób nieświadomie zgodziło się na automatyczną subskrypcję.

Rezygnacja była skutecznie utrudniana

Co więcej, konsumenci mieli utrudniony dostęp do informacji o tym, jak z niej zrezygnować, co oznacza, że przez długi czas mogli za nią płacić. W ten sposób osoby zawiadamiające UOKiK straciły kilkaset, a nawet kilka tys. zł. Co więcej, nie miały one możliwości bezpośredniego kontaktu z pracownikami spółki – firma udostępniła numer infolinii, na której odtwarzane było nagranie odpowiedzi na najczęstsze pytania.

Te praktyki spotkały się ze sprzeciwem Urzędu, co skończyło się bardzo wysoką karą nałożoną na to przedsiębiorstwo – wynosi ona blisko 750 tysięcy złotych i jest ona prawomocna.

Warto wspomnieć, że w maju 2021 r. obsługę hulajnóg przejęła firma Logo-Sharing LLC w Tbilisi , wobec której UOKiK również prowadzi postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Prezes Urzędu wystąpił także do sklepów z aplikacjami na telefony komórkowe, takich jak AppStore, AppGallery oraz Google Play, aby usunęły ze swojej oferty aplikację LOGO Sharing.

Warto wspomnieć, że hulajnóg wspomnianej firmy nie znajdziemy już na polskim rynku, a aplikacja pozostała już tylko w repozytorium App Store. Nie zmienia to jednak faktu, że warto uważać na hulajnogi i oferty mniej znanych operatorów, których wraz z rosnącą popularnością tych pojazdów wcale nie brakuje.

źródło

Amadeusz Cyganek