>

Nowe silniki i osprzęt do e-rowerów od Shimano (automatyczna zmiana biegów)!

Shimano to producent osprzętu rowerowego, który jest najbardziej znany z produkcji przerzutek – firma jednak coraz mocniej zaznacza swoją obecność na polu silników elektrycznych dla jednośladów. Oprócz napędów zobaczymy także nowe zestawy osprzętu z opcją automatycznej zmiany biegów.

Jeśli rowery, to osprzęt Shimano – japońska firma to bez wątpienia legenda w świecie rowerów, która próbuje skoncentrować się na coraz szybciej rosnącym rynku rowerów elektrycznych. Efektem tego jest debiut kilku ciekawych komponentów, w które zostaną wyposażone jednoślady z dodatkowym napędem.

Dwa nowe silniki – i do miasta, i do terenu

Podstawę nowej oferty Shimano stanowią dwa nowe silniki. Model Shimano EP6 waży 3 kilogramy, a jego możliwości pozwalają na osiągnięcie 250W mocy przy maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 85 Nm. Są to więc osiągi praktycznie identyczne w porównaniu do popularnego napędu EP8, ale będzie to zauważalnie tańszy silnik.

fot. Shimano

Nieco bardziej zaawansowany jest model EP801, czyli bezpośredni następca wspomnianego przed momentem silnik EP8. Ten napęd jest przeznaczony głównie dla górskich rowerów elektrycznych – jego waga to 2,7 kg. Poza tym posiada on praktycznie ten same osiągi, co EP6.

Nowy osprzęt z automatyczną zmianą biegów bez pedałowania

Obydwa silniki będą kompatybilne z nowym zestawem osprzętu Shimano Di2, który zaoferuje nam od 10 do 12 biegów. Sporą zaletą jest obecność technologii „Free Shift”, która pozwoli na zmianę przełożenia nawet bez pedałowania.

Ponadto nowy tryb „Auto Shift” umożliwi nam automatyczną zmianę biegów bazując na osiąganej prędkości, ale także pozwoli na łatwe przełączanie na klasyczny, manualny model zmiany biegów.

Idąc z duchem czasu, nowy zestaw osprzętu będziemy mogli dowolnie dostosowywać dzięki dedykowanej aplikacji mobilnej Shimano eTube, która będzie dostępna na smartfony z systemem Android i iOS. Pozwoli ona m.in. na określenie momentu obrotowego silnika czy też siłę asysty oferowanej przez osprzęt i silnik elektryczny.

fot. Shimano

Nowy osprzęt od Shimano będzie dostępny w dwóch wersjach. Pierwsza, nazwana Shimano CUES Di2, będzie przeznaczona głównie do rowerów poruszających się po miastach, a także jednośladów cargo. Pozwolą one na zmianę 10 lub 11 biegów, a także zostaną wyposażone w specjalny system, który uniemożliwi blokadę systemu ABS podczas hamowania.

Druga propozycja to już zestaw XT M8150 Di2, którego przeznaczenie to już elektryczne rowery górskie. Do dyspozycji otrzymujemy nieco szerszy zakres przełożenia (11 lub 12 biegów)

Można oczekiwać, że pierwsze rowery z nowym osprzętem od Shimano trafią do sprzedaży jeszcze w tym roku – na razie niestety nie wiemy, o jakich modelach mowa.

źródło

Amadeusz Cyganek