GeForce RTX 4060 pojawi się na półkach sklepowych już w przyszłym tygodniu. NVIDIA przekazuje, że przeskakując z RTX-a 3060 na 4060 możemy zaoszczędzić na rachunkach za prąd. Czy to jednak wystarczająca rekompensata za relatywnie małą ilość VRAM-u?
NVIDIA podzieliła się właśnie kilkoma szczegółami dotyczącymi nadchodzącego GeForce RTX 4060 z 8 GB VRAM-u. Karta ma pojawić się na półkach sklepowych już 29 czerwca, a jej przewidywana cena to 1549 złotych, o czym z resztą informowaliśmy w jednej z poprzednich wiadomości.
Firma na łamach swojego bloga przekazuje, że 77% graczy Steama korzysta z rozdzielczości Full HD lub niższych. Właśnie dla tej grupy osób kierowany jest GeForce RTX 4060. Przechodząc z RTX-a 2060 powinniśmy spodziewać się średnio 2.3x większej wydajności przy DLSS 3 (1.6x bez). Wynik został obliczony na podstawie testu w 18 grach.
Do naszej dyspozycji oddano najnowsze technologie Zielonych, takie jak DLSS 3 (Frame Generation), Skalowanie rozdzielczości i NVIDIA Reflex, która ma na celu obniżenie opóźnień.
Za pośrednictwem oficjalnej wiadomości wiemy, że już ponad 400 gier i aplikacji wykorzystuje technikę DLSS. Generowanie klatek jest natomiast dostępne w ponad 50 grach i programach.
Jedna z grafik daje nam też wgląd do uproszczonych statystyk. Według nich, 83% posiadaczy RTX-ów 40 włącza śledzenie promieni. Z kolei 79% wykorzystuje DLSS.
Specyfikacja i wydajność GeForce RTX 4060
Co jednak możemy powiedzieć o wydajności? W tym kontekście firma postanowiła posłużyć się tabelą, która porównuje nowe GPU do RTX 3060, 2060 i GTX 1060. Na szczególną uwagę zasługują tu 24 MB pamięci cache L2, dzięki którym przepustowość 272 GB/s ma odpowiadać efektywnie 453 GB/s.
RTX 4060 z niskim poborem energii
Warto zwrócić uwagę na pobór energii. Średnia wartość wynosi 110 watów, zaś TGP to 115 watów. NVIDIA twierdzi, że osoby grające średnio 10-20 godzin tygodniowo zaoszczędzą dużą sumę pieniędzy na rachunkach za prąd. Posłużono się tu przykładem rynku niemieckiego, gdzie gracz przeskakujący z RTX 3060 na 4060, spędzający przed komputerem 20 godzin w tygodniu zaoszczędzi 132 dolary w cztery lata.
Czy to wystarczająca rekompensata?
W tym miejscu nasuwa się jednak bardzo ważne pytanie: czy 8 GB pamięci V-RAM starczy na tak długi czas? Przecież już teraz na rynku pojawiają się gry, które są łakome na pamięć wideo. Przy rozdzielczości 2K taka ilość już teraz nie zawsze wystarcza. Sytuacja będzie wyglądać oczywiście lepiej przy Full HD, jednak cztery lata to nadal bardzo długi okres czasu, z którym GPU może sobie po prostu nie poradzić.
Nadzieję możemy upatrywać w generowaniu klatek i skalowaniu rozdzielczości. Z poprzedniego tekstu wiemy też, że pozytywny wpływ powinna mieć również pamięć cache poziomu L2, której zadaniem jest radzić sobie z ograniczeniem pamięci. Jak na razie, są to tylko i wyłącznie teoretyczne rozważania, bowiem prawdziwe wyniki poznamy dopiero w boju, gdy RTX 4060 trafi w ręce użytkowników.
Dajcie znać co myślicie o całej sytuacji. Czy strategia NVIDII ma według Was sens? Sekcja komentarzy jest do Waszej dyspozycji.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.