>

To nowe silniki do rowerów elektrycznych od Shimano. To lekkie, ciekawe jednostki

Już wkrótce rowery elektryczne wzbogacą się o nowe silniki od japońskiej marki Shimano. Koncern zaprezentował dwie nowe jednostki, które zaoferują naprawdę przyzwoite osiągi i pozwolą na energooszczędną jazdę.

Shimano to bez wątpienia jeden z wiodących producentów osprzętu rowerowego na świecie. W napędy tego producenta wyposażone jest wiele jednośladów – zarówno tradycyjnych, jak i elektrycznych. Sporą popularnością cieszą się także silniki tej marki przeznaczone do rowerów elektrycznych, a już wkrótce na wyposażeniu rowerów pojawią się dwie kolejne takie jednostki.

270 km na jednym ładowaniu? Ten silnik na to pozwoli

Pierwszą z nich jest model Shimano EP5. To jednostka, której pod względem osiągów najbliżej do wariantu Shimano E6100. Mowa tutaj o silniku z momentem obrotowym wynoszącym 60 Nm, który wyposażono w technologię AutoShift. To rozwiązanie, które pozwala na automatyczną zmianę w przekładniach, które zostały zintegrowane z piastą.

fot. Shimano

Choć silnik jest stosunkowo lekki – jego waga to 3 kilogramy – to nadal jest on nieco cięższy od wspomnianego już E6100 (2,7 kg). Co ciekawe, producent zapewnia, że w połączeniu z baterią o odpowiedniej pojemności będziemy w stanie przejechać na jednym ładowaniu nawet 270 km. Do dyspozycji otrzymamy także trzy tryby wspomagania – Eco, Trail i Boost.

To jednostka w sam raz do miejskich rowerów elektrycznych

Drugim z premierowych silników jest Shimano E5100. To jednostka stanowiąca twórcze rozwinięcie modelu E5000. Podstawową różnicą jest zwiększony moment obrotowy – wynosi on 50 Nm zamiast dotychczasowych 40 Nm. Zysk jest więc stosunkowo niewielki, więc trudno też oczekiwać wielkiej rewolucji w osiągach.

fot. Shimano

To więc silnik, który znajdzie się na wyposażeniu rowerów przeznaczonych głównie do jazdy miejskiej lub wybranych modeli trekkingowych. Co ważne, jest on nieco lżejszy od przedstawionego wyżej modelu Shimano EP5 (2,4 kg) i także pozwala na skorzystanie z funkcji AutoShift, która znacznie uprzyjemni nam jazdę.

Obydwa nowe silniki będą także obsługiwane za pomocą aplikacji E-Tube Project, dostępnej zarówno na urządzenia z systemem Android, jak i iOS. Pozwoli ona na dostosowanie poziomów wspomagania do naszych potrzeb. A pierwsze rowery z nowymi silnikami Shimano powinny pojawić się jeszcze w tym roku.

źródło

Amadeusz Cyganek

Komentarze

  • Shimano nie dostarcza części do silników po gwarancji, a więc jeśli coś ulegnie zepsuciu - silnik do kosza,

  • Szkoda że nikt nie zrobi testów legendarnych marek rowerów holenderskich takich jak Gazelle, Sparta, Batavus, czy dalej są najlepszej jakości zbudowane z najlepszych materiałów stali itp.

  • Może napiszecie coś o elektrycznych motocyklach, Junak, Romet i innych firm MZ. Firma która produkowała MZ ETZ 150, 250, 251, 301 teraz produkuje nowoczesne motocykle.