Choć w ostatnich latach prędkość internetu zdecydowanie przyspieszyła, to wielu graczy wciąż narzeka na zbyt długi czas oczekiwania na pobieranie gier. Co ciekawe, rozwiązanie w tej sprawie zapowiada AMD i wcale nie jest ono związane z ponownym przyspieszeniem łączy internetowych.
Rozmiar współczesnych gier potrafi zaskoczyć nawet doświadczonych graczy – niektóre tytuły już teraz ważą po 100-200 GB, a wydaje się, że z czasem może być tylko gorzej. Nic więc dziwnego, że niektórzy gracze, niekoniecznie dysponujący gigabitowym łączem, narzekają często i gęsto na tę kwestię.
Oczywiście w znakomitej większości przypadków rozwiązaniem jest zainwestowanie (o ile są techniczne możliwości) w szybsze łącze internetowe, ale nieoczekiwanie na horyzoncie pojawia się nowe, bardzo ciekawe rozwiązanie, którego raczej niewielu się spodziewało. Panaceum na te problemy ma mieć w swoich rękach AMD.
Sztuczna inteligencja na ratunek opasłym grom
Mowa o technologii Neural Texture Block Compression, bazującej oczywiście na sztucznej inteligencji. Ma ona znacząco zredukować czas potrzebny na pobranie gry za pomocą jednego, w miarę prostego triku. Założeniem obozu „czerwonych” jest bowiem zmniejszenie elementu, który pochłania najwięcej przestrzeni dyskowej.
Tym elementem są oczywiście tekstury, które dzięki Neural Texture Block Compression mają zostać odpowiednio skompresowane, co ma ograniczyć rozmiar pliku instalacyjnego danego tytułu. Co ważne, różnica może być naprawdę znacząca, bazując na rozwiązaniach prezentowanych przez Nvidię.
We'll present "Neural Texture Block Compression" @ #EGSR2024 in London.
Nobody likes downloading huge game packages. Our method compresses the texture using a neural network, reducing data size.
Unchanged runtime execution allows easy game integration. https://t.co/gvj1D8bfBf pic.twitter.com/XglpPkdI8D
— AMD GPUOpen (@GPUOpen) June 25, 2024
Efekt może robić wrażenie
Koncern podczas targów Siggraph 2023 zaprezentował artykuł, który badał skuteczność sztucznej inteligencji w metodzie blokowej kompresji tekstur. Wynik był naprawdę rewelacyjny – tekstura o rozmiarach 4096 x 4096 pikseli o rozmiarze 256 MB została zmniejszona do rozmiaru 1024 x 1024 i 5,3 MB. To kosmos.
Oczywiście bardzo istotnym elementem jest to, by skompresowane tekstury nie straciły na swojej jakości. To jedno z kolejnych wyzwań, jakie niewątpliwie będą stały przed AMD w najbliższych miesiącach. Z tego powodu trudno oczekiwać, kiedy to bardzo ciekawe rozwiązanie zostanie oficjalnie zaprezentowane. AMD zapewnia jednak, że jego implementacja w poszczególnych grach będzie bardzo prosta i przyniesie wymierne efekty.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Call of Duty: Modern Warfare – 231 GB, a te nowe gry mają mieć ponad 500GB jak GTA 6.