Na kanale YouTube Sky News pojawił się materiał poruszający problem, z którym borykają się kobiety w świecie gier. Okazuje się, że aż 2/3 z nich doświadczyło nękania podczas rozgrywki, co skutecznie zniechęca je do grania. Niestety, ale takie zachowania były spotykane także w moim środowisku.
W dzisiejszych czasach oszuści coraz częściej korzystają z nowoczesnych technologii, aby działać niezauważenie. Dzięki trafnemu doborowi swoich ofiar, z powodzeniem realizują swoje plany – przekonała się o tym jedna z mieszkanek Białegostoku. Dodatkowo PKO BP ostrzega klientów przed niepokojącymi wiadomościami e-mail, które mogą być próbą oszustwa.
Częstym problemem w rywalizacji między graczami są słowne obelgi oraz seksistowskie komentarze. Według nagrania wiele kobiet unika włączania mikrofonu, aby nie narażać się na tego typu zachowania. Najczęściej spotykane komentarze to m.in. „wracaj do kuchni” czy „zamknij się, kobieto”.
Sytuacja wygląda naprawdę niepokojąco. Niestety, nie określono dokładnego wieku osób biorących udział w takich sytuacjach ani konkretnych gier, w których dzieje się to najczęściej. Sam gram w World of Warcraft, gdzie w naszej społeczności mamy kilka kobiet i zauważam, że klimat w grze zależy od tytułu – niektóre środowiska są zdecydowanie bardziej toksyczne.
Jako mężczyzna nie potrafię zrozumieć takiego podejścia w niektórych grach. Od lat wychodzę z założenia, że „gry łączą, a nie dzielą„, a ich celem jest przede wszystkim rozrywka. Jestem przeciwny takim zachowaniom i uważam, że każdy przypadek powinien być zgłaszany zarówno do moderatorów komunikatorów, jak i bezpośrednio w grze.
W nagraniu pokazano, że prowadząca dołączyła do serwera na Discordzie i natychmiast napotkała falę nienawiści. Postanowiła zgłosić to do Discorda i zapytała, dlaczego nie można tego rozwiązać tak jak w innych grach. Odpowiedź była następująca:
Wytyczne społeczności Discord zabraniają mowy nienawiści i nienawistnych zachowań, a także zastraszania, nękania i gróźb, które nie mają miejsca na naszej platformie ani w żadnym innym miejscu w naszym społeczeństwie.
Pomimo tych wytycznych, problem nadal narasta. Badania pokazują, że przez ostatnie cztery lata sytuacja się pogarszała, a wskaźnik nękania spadł z 72% do 65% dopiero w 2023 roku, co wciąż stanowi znaczący problem. Dodatkowo, wiele kobiet unika gry online oraz doświadczyło poważnych problemów ze zdrowiem psychicznym.
Zdecydowanie nie powinno być tak, że ktokolwiek rezygnuje z gier z powodu toksycznych zachowań innych graczy. Zachęcam do wspólnej gry z partnerkami i partnerami – istnieje wiele tytułów, które oferują godziny świetnej zabawy i pozytywnych doświadczeń. Gra powinna łączyć, a nie dzielić, więc warto dążyć do stworzenia przyjaznego i wspierającego środowiska dla wszystkich graczy.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.