>

Polska liderem. E-hulajnogi są coraz bardziej popularne, ale jest też problem

Choć w wielu miastach są w odwrocie, w Polsce wciąż cieszą się popularnością – według najnowszego raportu ESRA3, nasz kraj jest jednym z liderów, jeśli chodzi o mobilność z wykorzystaniem hulajnóg elektrycznych. Niestety, jest też znacznie smutniejsza statystyka.

Hulajnogi elektryczne w ostatnich miesiącach są solą w oku wielu włodarzy dużych miast – chaos komunikacyjny, jaki powstaje przez nieprecyzyjne (lub często bardzo słabo egzekwowane) przepisy o hulajnogach sprawia, że te pojazdy znikają z ulic. Tak stało się chociażby w Paryżu czy w Madrycie, ale w Polsce raczej nam to nie grozi.

W naszym kraju z tej formy podróżowania korzysta bowiem najwięcej osób – 28 proc. spośród badanych osób przyznało, że miało styczność z jazdą hulajnogą elektryczną. Ten odsetek zdecydowanie maleje jednak wraz z wiekiem – ta forma transportu jest najpopularniejsza wśród osób w wieku 25-34 lata, ale obserwuje się tutaj tendencję spadkową.

Bez kasku na hulajnodze to niestety normalność

fot. ITS Warszawa

Niestety, wraz z popularyzacją hulajnóg pojawiają się także problemy w kwestii bezpieczeństwa. W Europie 68,3% respondentów deklarowało, że w ciągu ostatnich 30 dni korzystało z hulajnogi elektrycznej, jednak zaledwie 44,6% z nich stosowało kask ochronny podczas jazdy.

Jednocześnie niepokojące są statystyki udostępnione przez polską policję. Wskazują one na wzrostowy trend liczby wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych. W latach 2022-2023 na drogach w Polsce wydarzyło się ponad 1000 wypadków z ich udziałem, w których zginęło 8 osób, a ponad 1100 odniosło obrażenia.

Coraz więcej wypadków

Tymczasem od początku tego roku, do końca lipca odnotowano 422 takich zdarzeń, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do 293 wypadków w analogicznym okresie roku poprzedniego. Niestety, można się spodziewać, że wraz z upowszechnianiem tej formy transportu takich zdarzeń drogowych może być więcej.

fot. pixabay

Autorzy raportu zwracają uwagę na fakt, że w miastach takich jak Warszawa czy Kraków, pojawiają się wyzwania związane z parkowaniem hulajnóg oraz ich niewłaściwym użytkowaniem na chodnikach, co prowadzi także do konfliktów z pieszymi. Odpowiednie działania zapobiegawcze powinny zostać podjęte natychmiast.

Edukacja i działania mile widziane

Mowa tutaj chociażby o działaniach edukacyjnych, które uświadamiają użytkowników o zagrożeniach wynikających z jazdy bez kasku, pod wpływem alkoholu oraz przewożenia pasażerów. Ponadto autorzy raportu zwracają uwagę na konieczność uproszenia przepisów drogowych.

fot. Xiaomi

W tym celu powinno się stworzyć jednolite zasady dotyczących korzystania z hulajnóg elektrycznych, w tym limitów prędkości, obowiązku korzystania z kasków oraz parkowania w wyznaczonych miejscach. Miasta powinny także postarać się o zbudowanie odpowiedniej infrastruktury, chociażby w kontekście parkingów.

źródło

Amadeusz Cyganek