Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął decyzję o nałożeniu kary na znanego producenta laptopów, komputerów czy monitorów – firmę Dell. Powodem tej decyzji są m.in. niejasne zasady sprzedaży.
UOKiK rozpoczął dochodzenie w sprawie marki Dell ze względu na podejrzenie zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję z dystrybutorami hurtowymi i autoryzowanymi sprzedawcami przy sprzedaży produktów tego producenta. Chodziło tutaj głównie o zamówienia publiczne na komputery, laptopy czy urządzenia peryferyjne.
Niejasne metody sprzedaży – interwencja UOKiK
System polegał na rejestracji transakcji przez autoryzowanych sprzedawców. Oznacza to, że jeżeli jeden z nich zgłosił w wewnętrznym systemie rejestracji potencjalną transakcję z danym klientem instytucjonalnym lub biznesowym, wówczas – na mocy podejrzewanego porozumienia – Dell mógł uniemożliwiać pozostałym partnerom handlowym przedstawienie konkurencyjnych ofert cenowych.
W efekcie przedsiębiorstwa prowadzące postępowanie mogły zostać pozbawione możliwości zakupu sprzętu marki Dell w atrakcyjniejszych warunkach cenowych czy technologicznych. UOKiK zdecydował więc o zobowiązaniu Della do zmiany modelu sprzedaży, a ugoda jest związana z charakterem sprawy, który często polega na oferowaniu skomplikowanych rozwiązań informatycznych na indywidualne zamówienie.
Zmiany mają także dotyczyć rabatów udzielanych przez firmę Dell. Wszyscy autoryzowani sprzedawcy mają otrzymywać jednakowy poziom rabatu dla transakcji w przetargach publicznych, a także dodatkowe zniżki za „wysiłki przedsprzedażowe”. To ma oznaczać większy wybór bardziej korzystnych ofert.
Wysoka kara dla Dell. Mogło być znacznie gorzej
Druga decyzja dotycząca Dell odnosi się do faktu, iż spółka udzieliła nieprawdziwych informacji w trakcie trwania postępowania wyjaśniającego. Spółka wprowadziła prezesa UOKiK w błąd odpowiadając na pytania dotyczące przedsiębiorców, którzy wystąpili do Dell o ofertę dla tego samego klienta. Pomimo skierowania aż trzech wezwań w tym zakresie, spółka trzykrotnie przedstawiłapPrezesowi UOKiK nieprawdziwe i wprowadzające w błąd informacje dotyczące przedsiębiorców, którym Dell nie przedstawił ofert cenowych oraz przyczyn nieprzedstawienia tych ofert.
W związku z tym UOKiK postanowił nałożyć na Della karę w wysokości 6 mln złotych. To z pewnością zaboli, ale maksymalny wymiar grzywny nałożonej przez prezesa mógł być znacznie większy. Zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w czasie wszczęcia postępowania maksymalna kara mogła wynieść równowartość 50 mln euro.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dodaj komentarz