MobiManiaK we współpracy z Ceneo przygotował zestawienie najpopularniejszych laptopów na polskim rynku w pierwszym kwartale 2011 roku. Jesteście ciekawi jakie modele znalazły się w ścisłej czołówce i czym kierowali się konsumenci wybierając wymarzony sprzęt? Jeżeli tak to zapraszam do przeanalizowania poniższych danych i zapoznania się z rankingiem.
Dostarczone przez Ceneo dane obejmują okres od 1 stycznia do 31 marca bieżącego roku. Jest to o tyle istotna informacja, gdyż wpływa na analizę i postrzeganie suchych liczb. W pierwszym kwartale 2011 roku na polskim rynku nie było zbyt wielu spektakularnych premier i to pomimo dwóch wielkich imprez – styczniowych targów CES w Las Vegas i marcowych CeBIT w Hanowerze. Konsumenci kupując w tym czasie laptopy stawiali głównie na sprawdzone modele, co znajduje odzwierciedlenie w rankingu.
Spis treści
W pierwszym kwartale 2011 roku kupujący na Ceneo nie kierowali się zasadą „im taniej, tym lepiej”. Czasy, w których przeciętny Kowalski decydował się na inwestycję w jak najtańszą maszynę niezależnie od posiadanych przez nią podzespołów, odeszły w niepamięć. Niewątpliwie wzrosła technologiczna świadomość polskiego społeczeństwa, które to precyzyjnie formułuje swoje oczekiwania. Większość mobimaniaKów wie, czego oczekuje od laptopa i do jakich zadań owego sprzętu będzie używać.
Ponad połowa (55 %) najpopularniejszych w pierwszym kwartale 2011 laptopów na Ceneo zamyka się w przedziale cenowym 2000-3999 zł. Zainteresowanie najtańszymi produktami (kosztujących do 2000 zł) także jest spore, choć wyraźnie mniejsze niż pierwszą z opisywanych grup. Można się spodziewać, że w kolejnych miesiącach dominacja droższych nad tańszymi minimalnie wzrośnie.
Wart odnotowania jest fakt, że niecałe 10 % sprzedanych w omawianym okresie laptopów stanowiły komputery kosztujące co najmniej 4000 zł. High-endowe laptopy nie zajmują tak niszowej pozycji na rynku, jak by się mogło wielu wydawać.
Wśród najpopularniejszych producentów można znaleźć kilka niespodzianek. Największym zainteresowaniem w pierwszym kwartale 2011 roku na Ceneo cieszyły się laptopy Toshiby. Jest to o tyle zaskakujące, że firmę tą rzadko można oglądać w czołówkach rankingów sprzedaży na polskim rynku. Ponad 10 % za Toshibą uplasował się Asus, a dalej Lenovo, Sony, Samsung, MSI, HP, Dell i Acer.
Znikomą popularnością na Ceneo cieszą się tak egzotyczne nad Wisłą marki jak Gateway, LG, Aristo, Fujitsu-Siemens, ale także imperium Steve Jobsa, czyli Apple. Kupujący maszyny giganta z Cupertino najwyraźniej nie sugerują się ofertami Ceneo.
Nikogo nie powinno dziwić, że najczęściej wybieraną przekątną ekranu w laptopach przez konsumentów Ceneo w pierwszym kwartale 2011 roku była matryca 15.6″ (blisko 50 % wszystkich maszyn). Komputery z innymi wyświetlaczami nawet w połowie nie zbliżyły się do pułapu lidera. Warto odnotować, że użytkownicy chętniej wybierali maszyny 17.3-calowe (high-endowe) niż budżetowe laptopy z ekranami 12.1″.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.