>
Kategorie: MotoryzacjaNewsy

Zużyte baterie z samochodów elektrycznych? Mercedes wie, co z nimi zrobić

Koncern Mercedes-Benz poinformował o otwarciu specjalnej placówki, która będzie odpowiadać za recykling baterii pochodzących z samochodów elektrycznych. Jak zapowiadają przedstawiciele firmy, fabryka będzie w stanie wyprodukować z pozyskanych części nawet 50 tysięcy baterii rocznie.

Recykling zużytych baterii z samochodów elektrycznych to potężny problem. Wiele podmiotów związanych z branżą motoryzacyjną wciąż nie ma właściwej odpowiedzi na to, jak pozbyć się kłopotu związanego z wyeksploatowanymi ogniwami, których – wraz z rosnącą popularnością „elektryków” – stale przybywa.

Mercedes bierze się za recykling baterii do elektryków

Jednym z rozwiązań, które ma pomóc w ograniczeniu skali tego procederu, jest najnowsza inicjatywa koncernu Mercedes-Benz. W południowych Niemczech został uruchomiony specjalny punkt, w którym firma zamierza prowadzić gruntowny recykling ogniw pozyskanych z używanych samochodów elektrycznych.

fot. Mercedes-Benz

Wedle szacunków koncernu, roczna wydajność zakładu na pozwolić na wyprodukowanie co najmniej 50 tysięcy modułów baterii w ciągu roku. Rzecz jasna w znakomitej większości będą to części pozyskane ze zużytych ogniw lub odpowiednio zregenerowane. Ile samochodów zostanie wyposażonych w odnowione baterie?

Skorzysta z tego niewielka flota pojazdów

Ta liczba wbrew pozorom nie jest taka duża. Dla przykładu – Mercedes EQE to sedan, który wykorzystuje aż 10 modułów baterii. To oznacza, że niemiecki koncern zastosuje ogniwa pozyskane w procesie recyklingu w co najmniej 5 tysięcy pojazdów, ale ta liczba raczej nie powinna być dużo wyższa.

fot. Mercedes-Benz

Mercedes-Benz chwali się, że nowa fabryka wykorzystuje zaawansowany proces mechaniczno-hydrometalurgiczny, który pozwala na wykorzystanie mniejszej ilości energii oraz produkuje mniej odpadów niż standardowe zakłady tego typu. A jakie materiały można pozyskać w procesie recyklingu baterii?

To oczywiście bardzo istotne pierwiastki, takie jak lit, kobalt czy nikiel. Możliwości w zakresie odzyskiwania energii ze zużytych baterii są jednak znacznie większe, niż myślimy. Według szacunków niemieckiego koncernu, aktualna technologia pozwala na odzyskanie nawet 96% surowych materiałów, z których stworzona jest bateria.

źródło

Amadeusz Cyganek