Toyota eksperymentuje z technologią wodorową i w najbliższym czasie ma zamiar dokonać przełomu. Marka obecnie prowadzi badania, wprowadzając jednocześnie trzy prototypy z wodorowymi silnikami spalinowymi.
Jak już wielokrotnie wspominałem, Toyota lubi eksperymentować, a jednocześnie chwalić się swoimi projektami. Tym razem nie jest inaczej – marka intensyfikuje bowiem swoje prace nad wodorowymi silnikami spalinowymi. Toyota ma nadzieje, że niedługo uda jej się dokonać przełomu.
Firma, mając już doświadczenie z wodorowym modelem Mirai, decyduje się rozszerzyć swoją działalność o badania nad użyciem wodoru w różnych formach. Chodzi tu zarówno o gaz, jak i stan ciekły. W ramach całego projektu Toyota prezentuje trzy prototypowe modele pojazdów napędzanych wodorowymi silnikami, które testowane są między innymi na torach wyścigowych.
Od 2021 roku Toyota rozwija program dotyczący wodorowych silników spalinowych, którego efektem jest powstanie modelu GR Corolla H2 Concept. Samochód ten bierze udział w japońskich wyścigach długodystansowych. Powód tych działań nie jest przypadkowy, gdyż pozwala to na szybkie wykrywanie niedociągnięć i ich eliminowanie.
Badania inżynierów koncentrują się na doskonaleniu komponentów silnika oraz systemu tankowania, aby skrócić czas uzupełniania wodoru. Projekt ten obejmuje także testowanie różnych kształtów zbiorników paliwa, co z kolei pozwoliłoby zastosować technologie w szerszej gamie pojazdów.
GR Yaris H2 Concept, który wykorzystuje technologie opracowane dla GR Corolli H2 Concept. Pojazd napędzany wodorem może działać niemal bezemisyjnie, dzięki zmodyfikowanemu silnikowi 1.6 turbo. W aucie zastosowano automatyczną skrzynię biegów GAZOO Racing Direct o ośmiu przełożeniach oraz dostosowano jego wnętrze do wskazówek najlepszych zawodników.
W kategorii wyścigów długodystansowych Toyota stawia na prototyp Le Mans GR H2 Racing Concept, zaprezentowany w ramach przygotowań do wdrożenia paliwa wodorowego do wyścigów Le Mans od 2030 roku. Samochód o długości 5100 mm i szerokości 2050 mm wyposażono w turbodoładowany, wodorowy silnik V6 o pojemności 3,5 litra, który wspiera przedni silnik elektryczny o mocy 200 kW zasilany przez baterię litowo-jonową.
Toyota angażuje się także w projekty wodorowych pojazdów terenowych. HySE-X1 Buggy to lekki samochód terenowy z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,0 l, dostosowanym do zasilania wodorem. Pojazd wyposażono w trzy zbiorniki wodoru oraz systemy bezpieczeństwa opracowany na bazie doświadczeń z GR Corolli H2 Concept. HySE-X1 sprawdził się w Rajdzie Dakar, zajmując czwarte miejsce w ramach Dakar Future Mission 1000.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.