Shimano – jeden z największych producentów osprzętu do rowerów manualnych i elektrycznych – zaprezentował najnowsze wyniki finansowe za trzeci kwartał tego roku. Te są – mówiąc oględnie – niezbyt zadowalające.
2023 był rokiem, o którym japoński gigant – Shimano – chciałby jak najszybciej zapomnieć. Pokazały to wyniki finansowe – firma zanotowała aż o połowę niższy zysk, niż w 2022, a także znacząco uszczupliła udziały w rynku. Pewne symptomy poprawy dała pierwsza połowa tego roku, ale najnowsze informacje znów wyglądają bardzo przeciętnie.
Shimano opublikowało bowiem wyniki finansowe za trzeci kwartał 2024 r., które pokazują, że sytuacja firmy jest daleka od doskonałej i oczekiwanej przez zarząd. Sprzedaż netto firmy spadła bowiem aż o 12,3% w porównaniu do i tak mocno przeciętnej jesieni ubiegłego roku. W ślad za tą informacją idą również inne wskaźniki.
Przychód wyniósł 1,53 mld euro, podczas gdy zysk operacyjny firmy spadł aż o 26,1%. Warto wspomnieć, że oczekiwana strata sprzedaży netto wynosiła 7%, więc finalny wynik jest znacznie gorszy od przewidywanego. Co spowodowało, że w japońskiej centrali Shimano mają powody do zmartwienia?
To przede wszystkim trudna sytuacja na europejskim rynku – wielu producentów notuje spadki zarówno manualnych, jak i elektrycznych rowerów, co bezpośrednio przekłada się na mniejsze zamówienia z ich strony na kluczowe komponenty. Słabość europejskiego rynku jest postrzegana przez Japończyków przez pryzmat trudnych warunków pogodowych.
Problemem są także spore zapasy magazynowe, których pozbywanie się wciąż nie należy do najłatwiejszych. Na tym polu dobrą informacją jest odpowiednia stabilność rynku chińskiego, a także amerykańskiego, który powraca do równowagi znacznie szybciej, niż wspomniany europejski.
Kiedy nastąpi powrót na ścieżkę wzrostu? Na tę przyjdzie jeszcze nieco poczekać. Pojawienia się standardowych poziomów zapotrzebowania na komponenty rowerowe Shimano spodziewa się mniej więcej w połowie 2025 r. Nie pozostaje nic innego jak czekać na poprawę wskaźników rynkowych, której oczekuje praktycznie cała branża rowerowa.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.