>

Ta bateria może zrewolucjonizować rynek aut elektrycznych. Wystarczy 15 minut

Naukowcy z kanadyjskiego Uniwersytetu w Waterloo opublikowali wyniki badań, które posłużyły do stworzenia innowacyjnej baterii możliwej do montażu w samochodach elektrycznych. Nowe ogniwo wyróżnia kapitalna szybkość ładowania, co pozwoli na krótkie postoje przy ładowarkach.

Choć na drogach spotykamy coraz więcej samochodów elektrycznych, to wciąż posiadają one wiele problemów, które odstraszają potencjalnych nabywców od planów ich kupna. Jedną z tych kwestii jest chociażby konieczność odbywania dłuższych postojów na ładowanie baterii. To jednak niebawem może się zmienić.

Tę baterię naładujesz w 15 minut

Nadzieję w tej kwestii przynoszą najnowsze osiągnięcia naukowców z uniwersytetu w kanadyjskim Waterloo. Stworzyli oni nowy typ baterii litowo-jonowej, która wyróżnia się bardzo szybkim czasem ładowania baterii. Według zapewnień projektantów, osiągnięcie 80% pojemności ogniwa zajmie tylko 15 minut.

fot. Uniwersytet w Waterloo

Ponadto bateria ma wyróżniać się większą odpornością i żywotnością. Nowa architektura ogniwa ma sprawić, że wytrzyma ona nawet 800 cykli ładowania, co jest znaczącym zwiększeniem tej wartości względem standardowo wykorzystywanych w obecnej motoryzacji ogniw.

Te zmiany mają sprawić, że samochody będą tańsze

Jak zapewnia profesor Yverick Rangom, zmiany w kontekście baterii stosowanych w autach elektrycznych powinny przełożyć się na niższe ceny pojazdów. Mowa tutaj przede wszystkim o redukcji ich rozmiaru, szybszym ładowaniu oraz dłuższej żywotności tych ogniw. To ma także sprawić, że po samochody będzie sięgać coraz więcej osób.

fot. pixabay

Zmiany w architekturze baterii mają także pozwolić na rozwinięcie rynku używanych samochodów elektrycznych. To właśnie koszty wymiany baterii, a także szybkie zużycie ogniw powodują, że zainteresowanie autami z silnikiem elektrycznym jest stosunkowo niskie, mimo często atrakcyjnych cen.

Na ten moment naukowcy starają się dopracowywać swój projekt i badają potencjalne zainteresowanie ze strony branży motoryzacyjnej. Można jednak oczekiwać, że takich rozwiązań będzie coraz więcej, a w najbliższych latach powinniśmy być świadkami małego przełomu w kwestii baterii stosowanych w elektrykach.

Amadeusz Cyganek