>

W Polsce sprzedaje się coraz więcej benzyniaków i diesli. A elektryki? No cóż – miało być inaczej…

Po latach niekończących się wzrostów sprzedaży, rynek samochodów elektrycznych w Europie przeżywa spore załamanie. Pokazuje to najnowszy raport Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów.

Wygląda na to, że w najbliższych miesiącach Unia Europejska będzie zmuszona do zrewidowania swojej polityki, jeśli chodzi o zakaz sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi, który miał wejść w życie od 2035 r. Powód? Coraz mniejsze zainteresowanie samochodami elektrycznymi w Europie.

Spadek sprzedaży elektryków jest zauważalny

Według najnowszego raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów za listopad 2024, tylko w samej Unii Europejskiej spadek w rejestracjach nowych samochodów elektrycznych w porównaniu do listopada ubiegłego roku wyniósł aż 9,5 proc. Statystyki są tylko odrobinę lepsze, jeśli pod uwagę weźmiemy nieco szerszy kontekst.

Jest coraz więcej samochodów elektrycznych na świecie. / fot. Tong Patong / Bigstock

W pierwszych 11 miesiącach tego roku liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej spadła o 5,4 proc., w porównaniu do analogicznego okresu rok temu. To m.in. efekt wycofania wsparcia dla kupna elektrycznych aut – na rezygnację z tego wsparcia zdecydowały się m.in. Niemcy, Rumunia czy Francja.

Na tym polu świetnie radzą sobie natomiast klasyczne hybrydy. W listopadzie w Unii Europejskiej zarejestrowano blisko 289 tysięcy takich samochodów, co stanowi wzrost aż o 18,5 proc. w ujęciu rok do roku. W przypadku hybryd plug-in sytuacja już nie jest tak kolorowa – tutaj zanotowano spadek o 8,6 proc.

fot. pixabay

W Polsce przywiązanie do klasycznej motoryzacji wciąż jest widoczne

Jak wygląda sytuacja w Polsce? Cóż – gołym okiem widać, że jako naród zdecydowanie odsuwamy w czasie wizję elektryfikacji floty samochodów. W listopadzie zarejestrowano dokładnie 14 824 sztuki elektryków, co jest wynikiem gorszym o 3,5 proc. w porównaniu do ubiegłorocznego listopada.

Więcej sprzedało się natomiast zarówno klasycznych hybryd (+29,8 proc.) oraz hybryd plug-in (+6,9 proc.). Wciąż w naszym kraju widać także mocne przywiązanie do klasycznej motoryzacji – stale rośnie bowiem sprzedaż pojazdów z silnikami spalinowymi, wbrew trendom unijnym. W Polsce sprzedano w listopadzie o 3,5 proc. więcej pojazdów z silnikami benzynowymi oraz o 4,9 proc. więcej diesli.

źródło

Amadeusz Cyganek