Motoryzacja w 2024 roku – co przyniosła, jakich ważnych wieści się dowiedzieliśmy? Specjalnie dla was przygotowaliśmy listę najważniejszych wydarzeń według MOBImaniaka!
Wiele branży wciąż jeszcze podnosi się po wydarzeniach z czasów pandemii koronawirusa. Mimo to doszło do kilku ważnych rzeczy, o których warto sobie przypomnieć. Specjalnie dla was przygotowaliśmy listę (naszym zdaniem) najważniejszych wydarzeń, jakie dotknęły motoryzację w 2024 roku. Skupiliśmy się tu zarówno na zmianach w przepisach, jak i nowinkach, na które czekaliśmy od dłuższego czasu. Jesteście ciekawi, co trafiło na naszą listę?
Spis treści
Motoryzacja w 2024 – Losy Izery wreszcie potwierdzone
O projekcie Izera słyszał praktycznie każdy, ale mało kto na własne oczy widział w tym temacie jakieś postępy. Pomysł zakładał stworzenie polskiego samochodu elektrycznego. Już na samym początku idea budziła wątpliwości ze względu na wykorzystywanie technologii niepochodzących nawet z Europy. Większość komponentów dostarczała bowiem chińska platforma.
Mimo zapowiedzi budowy fabryki w Jaworznie, która miała rozpocząć produkcję aut w 2026 roku, nic nie poszło zgodnie z planem. Według doniesień medialnych projekt Izery został definitywnie zakończony, a wspomniana fabryka nigdy nie powstanie. Ministerstwo Aktywów Państwowych chce jednak wykorzystać potencjał spółki ElectroMobility Poland SA, która była odpowiedzialna za realizację przedsięwzięcia.
Bardzo prawdopodobne jednak, że Izera zostawi po sobie coś dobrego. Otóż negocjacje dotyczące rozwoju elektromobilności w Polsce wciąż trwają. Chiński koncern Geely, pierwotnie mający być partnerem technologicznym Izery, wyraził zainteresowanie współpracą w bardziej realistycznych ramach biznesowych.
Czarna skrzynka obowiązkowym wyposażeniem w nowych samochodach
Od 7 lipca 2024 roku czarne skrzynki stały się obowiązkowym elementem wyposażenia wszystkich nowych samochodów sprzedawanych w Unii Europejskiej. W dużym skrócie: mówimy tu o urządzeniach, które zapisują kluczowe dane dotyczące funkcjonowania pojazdu i reakcji kierowcy w chwili wypadku. Służą do szczegółowych analiz zdarzeń drogowych.
Co jednak warto podkreślić, czarne skrzynki zaczęto instalować już w lipcu 2022 roku w nowych modelach samochodów osobowych oraz homologowanych na terenie UE. Obecne jednak przepisy rozszerzyły ten wymóg na wszystkie nowe auta, niezależnie od ich typu czy przeznaczenia.
Uber przychodzi z całkiem ciekawym pomysłem
Stosunkowo niedawno Uber wprowadził funkcję o nazwie Uber Teens. Ta umożliwia nastolatkom samodzielne zamawianie przejazdów. Po każdym zamówieniu rodzic otrzymuje powiadomienie z informacjami o pojeździe, kierowcy i trasie. Co więcej, może również śledzić podróż w czasie rzeczywistym. Opłata za przejazd z kolei pobierana jest z karty głównego konta rodzica.
Wszystkie przejazdy Uber Teens mają włączone funkcje bezpieczeństwa. Co ciekawe, te nie mogą być wyłączone zarówno przez nastolatków, kierowców ani opiekunów. Na tym rewelacje się jednak nie kończą. Zlecenia otrzymują tylko wysoko oceniani i doświadczeni kierowcy.
Salon Samochodowy w Genewie odwołany
Geneva International Motor Show 2024 powróciło po przerwie związanej z pandemią koronawirusa i niestety tegoroczna edycja nie była taka, jak wielu mogło ją sobie wyobrażać. Wydarzenie nie przyciągnęło dużej liczby wystawców. To z kolei sprawiło, że podczas eventu wcale nie przedstawiono tyle nowości, co zazwyczaj. Powiedzieć, że po wszystkim pozostał pewien niesmak, to jak nie powiedzieć nic.
Kolejna edycja dla wielu osób stanęła pod znakiem zapytania. Raptem kilka miesięcy temu organizatorzy ogłosili, że edycja Geneva International Motor Show planowana na 2025 rok została odwołana. Powód? Trudności branży motoryzacyjnej i spadek zainteresowania samym eventem oraz słaba frekwencja wystawców na tegorocznym salonie.
Fabryka w Tychach jedną z najlepszych w Europie
Ostatnio informowaliśmy was o ogromnym sukcesie fabryki Stellantis w Tychach. Tekst cieszył się sporą popularnością, tak więc uznaliśmy, że zasłużył na miejsce w tym zestawieniu. Dla zobrazowania wam sytuacji: wspomniana fabryka jest kluczowym zakładem produkcyjnym grupy w Europie, specjalizującym się w produkcji trzycylindrowych silników benzynowych z turbodoładowaniem.
Produkcja najnowszej generacji tych jednostek, o pojemności 1,2 litra i mocy 136 KM, ruszyła w lipcu 2023 roku. Dzięki technologii cyklu Millera oraz turbosprężarkom o zmiennej geometrii silniki te cechują się wysoką efektywnością, oraz redukcją emisji spalin. W połączeniu z hybrydowym systemem Stellantis eDCT osiągnięto redukcję emisji CO2 o około 20% w porównaniu z tradycyjnymi układami spalinowymi. Ostatnio dowiedzieliśmy się, że w fabryce Stellantis w Tychach wyprodukowano dwa miliony takich silników.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dodaj komentarz