Jest nadzieja, że już wkrótce pożary samochodów elektrycznych spowodowane awariami baterii przejdą do przeszłości. Koreańscy naukowcy są blisko prawdziwego przełomu w tej kwestii.
Pożary samochodów elektrycznych, spowodowanych przez awarie baterii zasilających pojazdy, są zjawiskiem spotykanym regularnie na drogach. W wielu krajach takie zdarzenia są powodem sporego sceptycyzmu, a jednym z nich bez wątpienia jest Korea Południowa, gdzie ostatnio obserwowano prawdziwą falę takich zdarzeń.
Takie wypadki już wkrótce mogą jednak przejść do przeszłości dzięki naukowcom ze wspomnianej już Korei Południowej. Badacze z Daegu pracują bowiem nad bardzo ciekawym i potencjalnie łatwym do zastosowania konceptem, którego założenia zostały zaprezentowane w czasopiśmie naukowym Small.
Mowa bowiem o specjalnej baterii wykonanej z litu, która cechuje się znacznie dłuższą żywotnością w porównaniu do tradycyjnych baterii litowo-jonowych. Ogniwo charakteryzuje się jeszcze jedną, bardzo istotną funkcją. Bateria jest bowiem w stanie samodzielnie ugasić pożar w razie niekontrolowanego zapłonu.
To zasługa specjalnego elektrolitu – jest to materiał, który pozwala na swobodny przepływ elektronów pomiędzy dodatnim i ujemnym ładunkiem i składa się z trzech warstw polimerów. To właśnie one mają odpowiadać za przeciwdziałanie zapłonom i gaszenie ich praktycznie w zarzewiu, bez możliwości przeniesienia ognia poza obudowę ogniwa.
Wracając do wspomnianej żywotności – według badań naukowców po 1000 cykli ładowania i rozładowania, bateria z litu jest w stanie zachować aż 88% oryginalnej pojemności. To wynik, który w kontekście obecnie stosowanych ogniw jest raczej trudny do uzyskania, więc można wiązać z tym projektem spore nadzieje.
Na komercyjne zastosowanie tej technologii w przemyśle motoryzacyjnym zapewne przyjdzie nam jeszcze poczekać. Co więcej, naukowcy mają nadzieję, że te nowatorskie baterie znajdą także użytek w innych branżach – mowa tutaj m.in. o segmencie smartfonów, laptopów czy tzw. urządzeń ubieralnych.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.