Ford zanotował ponad 20 mld złotych strat na EV w 2024 roku, a kolejny rok wcale nie ma być lepszy. Jednak zmiana strategii może okazać się receptą na czasy posuchy. Producent zapowiedział rozwój hybryd oraz pojazdów o przedłużonym zasięgu przekraczającym 1000 km!
Rynek pojazdów elektrycznych to wciąż świeży temat. Podczas gdy jedni notują zyski, inni w tym czasie borykają się z problemami finansowymi. Ogromny wpływ na sprzedaż mają zawirowania związane z dopłatami, ulgami podatkowymi czy ulgami produkcyjnymi wprowadzonymi przez niektóre państwa. Dlatego Ford nie może zaliczyć 2024 roku do udanych.
Ford notuje ogromne straty na biznesie EV
Jak podaje zagraniczne źródło, Ford w 2024 roku stracił aż 5,1 miliarda dolarów (ponad 20 miliardów złotych) na działalności EV. Żeby było śmieszniej, to pierwszy na świecie producent samochodów na szeroką skalę przewiduje jeszcze większe starty w 2025 roku. Firma na biznesie elektrycznych samochodów może „utopić” nawet 5,5 miliarda, czyli ponad 22 miliardy złotych. Niedawny debiut modelu Ford Puma Gen-E na razie wiele nie zmienił.
Prognozy na kolejne miesiące są bardzo niepokojące. Ford nazywa je „przeszkodami związanymi z czynnikami rynkowymi”. Sytuacja ma bezpośredni związek z wybraniem Donalda Trumpa. Chodzi konkretnie o groźbę nałożenia 25-procentowych ceł na import z Meksyku i Kanady przez prezydenta USA.
Ponadto firma może zbyt optymistycznie podchodzić do zachęt wprowadzonych za prezydentury Bidena. Chodzi o prawdopodobną eliminację dopłat do pojazdów elektrycznych, której Ford nie uwzględnia w swoich prognozach. Istnieje ryzyko, że zmiana polityki gospodarczej w USA skutecznie ograniczy tego rodzaju ulgi. Obecny prezydent nie jest znany z polityki subsydiowania.
Producent stawia na benzynę i nowe technologie
Samochody marki Ford na benzynę nadal radzą sobie świetnie. To ta gałąź przemysłu przynosi firmie wystarczające przychody, aby zakończyć rok na plusie. Dzięki temu odnotowano całoroczny dochód netto w wysokości 5,9 miliarda dolarów. W bezpośrednim przeliczeniu wychodzi blisko 24 miliardów złotych.

Fot. Ford
Poza tym CEO Forda (niejaki Jim Farley) wskazał plan na nadchodzące miesiące. Producent przymiera się do wprowadzenia całej gamy nowych produktów. Mają to być: układy napędowe, hybrydy typu plug-in i pojazdy elektrycznych o zwiększonym zasięgu. Wspomniano nawet o zasięgu powyżej 1000 km. Zobaczymy jednak, czy taka strategia przyniesie oczekiwany rezultat.
Obecna sytuacja Forda w Polsce
Na naszym rodzimym podwórku sytuacja producenta wygląda całkiem dobrze. Ford sprzedał łącznie 23 652 egzemplarze w roku ubiegłym. Tym samym udało się uzyskać 11,25% wzrost w stosunku do 2023 roku. Rozważamy jednak wszystkie modele, a nie jedynie segment EV.

Fot. Ford
Dodatkowo Amerykanie deklarują, że do 2030 roku wszystkie oferowane samochody w Europie będą elektryczne. Planuje się również używanie 100% energii elektrycznej wolnej od emisji dwutlenku węgla do 2035 roku. Zgadasz się z tak progresywną „ekologią”? Daj znać w komentarzach
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dodaj komentarz