Zużyte baterie elektryków oraz hybryd to poważny problem, i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Wielu producentów na całym świecie próbuje znaleźć najlepszy sposób na ich recyklingowanie. Zdaje się, że przełomową metodę może odkryć Toyota, która już rozpoczęła testy.
Powiedzieć, że recykling zużytych baterii z samochodów elektrycznych, jak i hybryd to niemały problem, to jak nie powiedzieć absolutnie nic. Wiele firm z branży motoryzacyjnych wciąż nie ma najlepszego sposobu na poradzenie sobie z tym kłopotem, z tego względu wiele z nich wciąż eksperymentuje. Wcześniej nad rozwiązaniem pracował Mercedes, a teraz przyszła pora na Toyotę.
Inżynierowie spod skrzydła japońskiego producenta opracowali nową technologię recyklingu baterii stosowanych w hybrydach, hybrydach typu plug-in oraz samochodach elektrycznych. Obecnie nowa technologia jest testowana i w głównym zamyśle ma zmniejszyć emisję CO2 w całym procesie.
Zużyte baterie są problematyczne – Toyota pracuje nad nową metodą recyklingu
Wraz ze wzrostem popularności samochodów elektrycznych i hybrydowych rośnie zapotrzebowanie na surowce niezbędne do produkcji baterii – w tym lit i kobalt. Ze względu na ich ograniczoną dostępność coraz większe znaczenie zyskuje recykling, który pozwala na ponowne wykorzystanie cennych materiałów. Co ciekawe, w Europie od 2031 roku producenci baterii będą zobowiązani do stosowania metali pochodzących z recyklingu.
Obecnie dominującą metodą recyklingu jest spalanie zużytych baterii, co wiąże się z dużą emisją CO2 i utratą części wartościowych surowców. Aby cykl życia pojazdu był bardziej ekologiczny, konieczne jest ograniczenie emisji na wszystkich etapach – od produkcji po utylizację.
Inżynierowie Toyoty oraz Toyota Chemical Engineering zakończyli pierwsze udane testy nowej technologii recyklingu baterii, która pozwala na bardziej efektywne odzyskiwanie surowców. Firma ta posiada wieloletnie doświadczenie w przetwarzaniu odpadów, a już w 2010 roku opracowała technologię recyklingu akumulatorów niklowo-metalowo-wodorkowych (NiMH).
Jak dokładnie działa nowa technologia recyklingu?
Od jesieni 2023 roku firma testuje nową metodę recyklingu baterii, która eliminuje proces spalania. W celu zminimalizowania ryzyka pożaru elektrolit, będący łatwopalnym składnikiem akumulatorów, jest najpierw destylowany i ekstrahowany. Następnie ogniwa są rozdrabniane, a odzyskane materiały w tym aluminium, żelazo i „czarna masa” zawierająca metale ziem rzadkich, trafiają do dalszej obróbki.
Odzyskane surowce są sortowane i przekazywane do firm partnerskich, które wykorzystują je do produkcji nowych baterii. Dzięki temu możliwe jest ograniczenie zużycia pierwotnych surowców i zmniejszenie śladu węglowego procesu produkcyjnego.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dodaj komentarz