>

Apple M3 Ultra to potęga! Czy zunifikowana pamięć 512 GB oraz 80-rdzeniowy GPU zdetronizują x86?

Apple M3 Ultra to największy i najpotężniejszy układ SoC w historii Maców. Wyposażono go w 32-rdzeniowy CPU oraz 80-rdzeniowy GPU, które mogą konkurować z topowymi kartami AMD i Nvidia. W testach GPU producenta iPhone’ów przewyższa wynikiem konkurencyjnego RTX 5070 Ti.

Apple od lat rozwija własne układy ARM, ale M3 Ultra to prawdziwa rewolucja. Nowość została zaprezentowana kilka dni temu wraz z nowym Apple Mac Studio. Wydajność GPU zbliżona do kart gamingowych wskazuje nowy kierunek rozwoju Maców. Benchmarki pokazują imponujące wyniki, ale czy przełożą się na realne zastosowania?

Benchmarki potwierdzają moc M3 Ultra

Testy w GFXBench wykazały, że M3 Ultra (Metal) osiągnął 374 FPS w teście Aztec Ruins 4K. To wynik o około 9% niższy niż RTX 5080 (Vulkan i DirectX), ale o mniej więcej 20% lepszy od RTX 5070 Ti (DirectX 12). Zwracam uwagę na różne platformy API użyte podczas testu. Oznacza to, że porównania mogą nie być w pełni miarodajne. Niemniej w zestawieniu do M4 Max, mocniejszy M3 Ultra jest o 63,6% wydajniejszy. Apple wyraźnie zwiększyło możliwości swojego GPU.

M3 UltraM3 Ultra

Wyniki w GFXBench Aztec Ruins 4K / fot. gfxbench.com

W Cinebench 2024 nasz bohater uzyskał nieco ponad 20 000 punktów, przewyższając Radeon RX 7900 XTX o niemalże 25%. Wynik zbliżony do RTX 4070 Ti w tym teście pokazuje, że Apple dogania konkurencję. Mimo wszystko, benchmarki benchmarkami, a optymalizacja Metal pod sprzęt Apple może przekłamywać realne osiągi.

Apple M3 Ultra oferuje pół terabajta szybkiej pamięci VRAM, czego nie ma żaden inny konsumencki układ. Mowa jednak o zunifikowanej pamięci. W zastosowaniach profesjonalnych, jak rendering 3D, Nvidia i AMD nadal mogą prowadzić. Niemniej kolejnym atutem układu nadgryzionego jabłuszka może być efektywność energetyczna.

Czy M3 Ultra to przyszłość GPU?

Apple udowadnia, że ARM może konkurować z x86 w grafice. Wydajność GPU w zastosowaniach optymalizowanych pod macOS jest imponująca. Problemem jednak mogą być brak wsparcia dla DirectX, ograniczona kompatybilność czy znacznie wyższa cena.

Dopiero realne testy pokażą, czy M3 Ultra to faktyczny przełom, czy tylko imponujące benchmarki. Apple stworzyło mocny układ, ale jego sukces zależy od oprogramowania i przede wszystkim od wsparcia deweloperów.

Źródło (1, 2, 3, 4)

Patryk Michał Zimowski