>

Czy UMPC zniszczy rynek laptopów?

Od pewnego czasu mówi się o odpowiedzi AMD na procesory Atom Intela. Tymczasem Pat Moorhead oficjalnie zaprzeczył jakoby koncern miał w planach wejście na rynek UMPC.
„Nie zapowiedzieliśmy żadnego produktu w tym segmencie i mamy zamiar jeszcze przez jakiś kontynuować obraną politykę”.

AMD, nie licząc planów wypuszczenia na rynek w 2010 procesora Bobcat, pozostaje bierne w sektorze UMPC. Zarząd firmy obawia się, że tanie minikomputery obniżą sprzedaż pełnowymiarowych laptopów. Odmienne stanowisko prezentuje Intel, który już liczy zyski po sukcesie procesora Atom. Koncern nie obawia się wpływu netbooków (UMPC) na klasyczne notebooki. Przewiduje ich współistnienie na rynku.

Bez wątpienia zainteresowanie tanimi netbookami wciąż jest bardzo duże. Sami producenci UMPC nie traktują ich jednak, jako odpowiedniki laptopów. W internetowych sklepach możemy znaleźć następujące ostrzeżenie: „notebooki służą do robienia, a netbooki do oglądania”.

Niezależnie od zamiarów producentów, kiepska kondycja światowej gospodarki wpływa na rozwój segmentu UMPC kosztem innych komputerów. Wielokrotnie okazywało się już, że mnogość zastosowań urządzeń nowego typu znacznie przewyższa te pierwotnie określone przez twórców. Dobrze ilustruje to przykład Paula Otellini’ego z Intela, który miał powiedzieć, że laptopy bazujące na procesorze Atom nie są odpowiednie do oglądania filmów na YouTube przez dłuższy czas. Oczywiście nie było to zgodne z prawdą.

Źródło: pcworld

Jan Blinstrub

Komentarze