Po kilku miesiącach od pierwszych zapowiedzi, światło dzienne oficjalnie ujrzał najnowszy produkt studia Futuremark – między-platformowy benchmark 3DMark. Następca dotychczas używanych w naszej redakcji programów 3DMark Vantage i 3DMark 11 wnosi powiew świeżości w segment aplikacji narzędziowych, po raz pierwszy oferując teoretyczną możliwość porównania wydajności tak różnych urządzeń, jak komputery, tablety i telefony, i tak odmiennych systemów, jak Android, Windows (również wersja RT) czy iOS.
Dlaczego tylko teoretycznie? Z uwagi na fakt, że jak na razie udostępniona została wyłącznie wersja na okienka Microsoftu. Na pozostałe warianty oprogramowania z rodziny 3DMark musimy jeszcze poczekać. Jak obiecał nam Oliver Baltuch – prezes Futuremark – nie potrwa to jednak długo.
Nowa wersja 3DMark to na chwilę obecną jeden z najbardziej zaawansowanych i rozbudowanych benchmarków umożliwiających porównywanie wydajności urządzeń w oparciu o testy bibliotek DirectX 9, DirectX 10, DirectX 11 i OpenGL ES 2.0. Edycja 3DMark Professional Edition trafiła już do naszej redaKcji, niebawem więc sprawdzimy praktyczne możliwości programu, a następnie włączymy go w naszą procedurę testową dla notebooków i tabletów pracujących pod kontrolą systemu Windows. Mamy nadzieję, że wkrótce do zestawu dołączymy również wersję 3DMark na platformy Windows RT, Android i iOS – obecnie czekamy już tylko na oficjalny debiut oprogramowania Futuremark.
Co nowego w 3DMark?
Program oferuje trzy opcje:
- Fire Strike – zaprojektowany z myślą o najwydajniejszych urządzeniach, wykorzystuje wszystkie możliwości bibliotek DirectX 11. Jak deklarują programiści Futuremark, to na chwilę obecną najbardziej zaawansowany test na rynku.
- Cloud Gate – benchmark przygotowany przede wszystkim pod kątem standardowych PC-tów i notebooków. Zawiera w sumie trzy testy (dwa graficzne i jeden dotyczący fizyki) i wykorzystuje silnik DirectX 11 z ograniczeniem do Direct3D – w praktyce pokaże wydajność urządzeń oferujących wsparcie dla DirectX 10.
- Ice Storm – zaprojektowany pod kątem całej gamy urządzeń mobilnych: od netbooków, po smartfony i tablety. Zawiera trzy testy (dwa graficzne i jeden CPU) i pracuje w oparciu o biblioteki DirectX 11 (okrojone do poziomu Direct3D z DirectX 9) i OpenGL ES 2.0 (dla systemów Android i iOS).
Dostępne edycje
3DMark dostępny będzie w trzech wariantach:
3DMark Basic Edition | 3DMark Advanced Edition | 3DMark Professional Edition |
---|---|---|
Edycja darmowa | 24,99 USD | 995,00 USD |
Zawiera wszystkie trzy opcje | Umożliwia uruchamianie indywidualnych testów | Edycja dozwolona do użytku komercyjnego |
Umożliwia założenie darmowego konta on-line i porównywania wyników | Zawiera opcję Fire Strike Extreme dla najbardziej wydajnych konfiguracji | Dodatkowe opcje zapisu wyników |
Prosta w obsłudze | Zawiera opcję zapętlenia benchmarków (test stabilności) | Dodatkowe narzędzie Image Quality |
Zawiera opcję wprowadzenia indywidualnych parametrów | Umożliwia eksport wyników do formatu XML | |
Umożliwia zapis wyników off-line |
Zniżki i bonifikaty
Futuremark przygotował kilka rabatów na nową edycję 3DMark
- 25% rabatu w sklepie Futuremark na wersję 3DMark 11 Advanced Edition;
- 25% rabatu z kontem Steam przez pierwszy tydzień – zniżka dotyczy tylko wersji 3DMark Advanced Edition;
- Darmowa wersja 3DMark Advanced Edition dostępna z wybranymi produktami MSI (płyty główne i karty graficzne);
- Darmowa wersja 3DMark Advanced Edition dostępna z wybranymi produktami serii Galaxy.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Porównanie możliwości ARM i x86 to genialna idea, nie mogę się doczekać jeżeli będzie to miarodajne 🙂
Wszystkie te testy są o kant potłuc i nie ma czym się jarać.
Sprzęt należy wybierać kupować w kryteriach własnych potrzeb a nie jaki wynik miało w 3D Mark