>

Nasze testy: 3DMark porówna wydajność komputerów, tabletów i telefonów

Po kilku miesiącach od pierwszych zapowiedzi, światło dzienne oficjalnie ujrzał najnowszy produkt studia Futuremark – między-platformowy benchmark 3DMark. Następca dotychczas używanych w naszej redakcji programów 3DMark Vantage i 3DMark 11 wnosi powiew świeżości w segment aplikacji narzędziowych, po raz pierwszy oferując teoretyczną możliwość porównania wydajności tak różnych urządzeń, jak komputery, tablety i telefony, i tak odmiennych systemów, jak Android, Windows (również wersja RT) czy iOS.

Dlaczego tylko teoretycznie? Z uwagi na fakt, że jak na razie udostępniona została wyłącznie wersja na okienka Microsoftu. Na pozostałe warianty oprogramowania z rodziny 3DMark musimy jeszcze poczekać. Jak obiecał nam Oliver Baltuch – prezes Futuremark – nie potrwa to jednak długo.

Nowa wersja 3DMark to na chwilę obecną jeden z najbardziej zaawansowanych i rozbudowanych benchmarków umożliwiających porównywanie wydajności urządzeń w oparciu o testy bibliotek DirectX 9, DirectX 10, DirectX 11 i OpenGL ES 2.0. Edycja 3DMark Professional Edition trafiła już do naszej redaKcji, niebawem więc sprawdzimy praktyczne możliwości programu, a następnie włączymy go w naszą procedurę testową dla notebooków i tabletów pracujących pod kontrolą systemu Windows. Mamy nadzieję, że wkrótce do zestawu dołączymy również wersję 3DMark na platformy Windows RT, Android i iOS – obecnie czekamy już tylko na oficjalny debiut oprogramowania Futuremark.

Co nowego w 3DMark?

Program oferuje trzy opcje:

  • Fire Strike – zaprojektowany z myślą o najwydajniejszych urządzeniach, wykorzystuje wszystkie możliwości bibliotek DirectX 11. Jak deklarują programiści Futuremark, to na chwilę obecną najbardziej zaawansowany test na rynku.
  • Cloud Gate – benchmark przygotowany przede wszystkim pod kątem standardowych PC-tów i notebooków. Zawiera w sumie trzy testy (dwa graficzne i jeden dotyczący fizyki) i wykorzystuje silnik DirectX 11 z ograniczeniem do Direct3D – w praktyce pokaże wydajność urządzeń oferujących wsparcie dla DirectX 10.
  • Ice Storm – zaprojektowany pod kątem całej gamy urządzeń mobilnych: od netbooków, po smartfony i tablety. Zawiera trzy testy (dwa graficzne i jeden CPU) i pracuje w oparciu o biblioteki DirectX 11 (okrojone do poziomu Direct3D z DirectX 9) i OpenGL ES 2.0 (dla systemów Android i iOS).

Dostępne edycje

3DMark dostępny będzie w trzech wariantach:

3DMark Basic Edition 3DMark Advanced Edition 3DMark Professional Edition
Edycja darmowa 24,99 USD 995,00 USD
Zawiera wszystkie trzy opcje Umożliwia uruchamianie indywidualnych testów Edycja dozwolona do użytku komercyjnego
Umożliwia założenie darmowego konta on-line i porównywania wyników Zawiera opcję Fire Strike Extreme dla najbardziej wydajnych konfiguracji Dodatkowe opcje zapisu wyników
Prosta w obsłudze Zawiera opcję zapętlenia benchmarków (test stabilności) Dodatkowe narzędzie Image Quality
  Zawiera opcję wprowadzenia indywidualnych parametrów Umożliwia eksport wyników do formatu XML
  Umożliwia zapis wyników off-line

Zniżki i bonifikaty

Futuremark przygotował kilka rabatów na nową edycję 3DMark

Szymon Marcjanek

Komentarze

  • Porównanie możliwości ARM i x86 to genialna idea, nie mogę się doczekać jeżeli będzie to miarodajne :)

  • Wszystkie te testy są o kant potłuc i nie ma czym się jarać.
    Sprzęt należy wybierać kupować w kryteriach własnych potrzeb a nie jaki wynik miało w 3D Mark