Rynek komputerów przenośnych w Polsce wciąż nie jest tak rozwinięty jak w krajach Europy Zachodniej (myślę, że powód jest wszystkim znany…). Zupełnie inaczej mają się sprawy z budżetowymi UMPC, które, choć pojawiły się w naszym kraju stosunkowo niedawno, szybko zyskały ogromną popularność.
Udział netbooków w segmencie komputerów przenośnych stale się zwiększa. Wpływ na to ma bardzo wiele czynników. Jednym z kluczowych, jest (pozornie) korzystna cena minilaptopów. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że są one tylko trochę tańsze od „pełnowartościowych laptopów”, a oferują znacznie mniejszą wydajność.
Postanowiłem przeprowadzić dokładną analizę ilościową i wartościową sprzedaży laptopów i netbooków w 2009 roku. Interesował mnie przede wszystkim rozwój segmentu budżetowych UMPC w Polsce. Wyniki były dla mnie niemałym zaskoczeniem.
Niniejszy artykuł bazuje na danych z Allegro. Uwzględniłem wszystkie zakończone sprzedażą tranzakcje. Dla uzyskania bardziej wiarygodnego obrazu przyjąłem, że analizuję wyłącznie aukcje „kup teraz”. Interesowały mnie tylko nowe i sprawne urządzenia. Na wstępie odrzuciłem więc kategorie takie jak „uszkodzone” oraz „akcesoria i części”. Dane dostarczył serwis eRaport, specjalizujący się w analizie e-rynku.
Spis treści
Analiza
Rynek komputerów przenośnych jest zdominowany przez Intela. Zdecydowana większość sprzedawanych obecnie laptopów wyposażona jest w procesory z rodziny Core 2 Duo.
W ciągu ostatnich sześciu miesięcy, zainteresowanie konsumentów sprzętem przenośnym zauważalnie się zmniejszyło. Doskonale obrazuje to poniższy wykres:
Co ciekawe, choć ilość notebooków z zainstalowanymi procesorami AMD jest nieporównywalnie mniejsza (9% wszystkich sprzedanych urządzeń) od tych, które korzystają z układów Intela, ich sprzedaż utrzymuje się od stycznia na mniej więcej takim samym poziomie. Mniejsze zainteresowanie laptopami dotyka więc przede wszystkim producenta z Santa Clara.
Kategoria „netbooki” została wyodrębniona w serwisie Allegro całkiem niedawno, a mimo to w lipcu urządzenia tego typu stanowiły ponad 20% wszystkich sprzedanych komputerów przenośnych. W przeciwieństwie do dużych laptopów, zainteresowanie budżetowymi UMPC stale rośnie.
Za netbooka trzeba było zapłacić średnio 1132,45 zł (laptopy – 1836,71 zł).
Najpopularniejszym producentem budżetowych UMPC jest Asus. Nie jest to zaskoczeniem, biorąc pod uwagę fakt, że to właśnie ta firma stworzyła pierwszego budżetowego netbooka, a rodzina EEE PC jest najliczniejsza ze wszystkich dostępnych obecnie serii minilaptopów. Ponad 80% rynku należy do 5 firm. Są to kolejno:
- Asus (29%),
- MSI (19%),
- Acer (14%),
- HP/Compaq (12%),
- Samsung (10%)
Asus deklasuje inne koncerny także pod względem ilości sprzedanych urządzeń. W ciągu 4 miesięcy (od kwietnia do lipca 2009), na Allegro sprzedano prawie 600 laptopów z logiem EEE PC na obudowie. Drugie miejsce należy do Acera, trzecie do MSI. Bardzo podobnie prezentuje się wartość sprzedaży, z tą różnicą, że ze względu na niską cenę netbooków z rodziny Aspire One, MSI wyprzedziło Acera.
Najpopularniejsze netbooki
Samsung NC10 (NP-NC10-KA04PL)
Asus Eee PC 1000HE (EPC1000HE-BLK038X)
HP Mini 1099ew (NG625EA)
Acer Aspire One (AOA150)
Asus Eee PC 904HD
Asus Eee PC 901
Asus Eee PC 1000HGO
Toshiba NB100-11B (PLL10E-011021PL)
Samsung NC20 (NP-NC20-KA01PL)
MSI Wind U100-049PL
źródło: eRaport, Allegro, Ceneo
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
[…] shows Mobimaniak’s report, based on data from Allegro sell service, the demand for netbooks has rapidly grew in last year. […]